‘Ga één op één de dialoog aan, daar waar je klant zich het liefst begeeft’

Trainsters Elke en Eline over de training Conversational Marketing

Gesprekken voeren met je doelgroep – ook wel conversational marketing genoemd – wordt steeds belangrijker voor het succes van ondernemingen. En de manieren waarop je die gesprekken kunt voeren zijn hard aan het veranderen. Welke tools en social media kanalen je hiervoor kunt inzetten en hoe je dat het beste doet, leer je tijdens de training Conversational Marketing van Adwise Academy. In dit interview vertellen trainsters Elke en Eline je er alles over. 

De gloednieuwe training Conversational Marketing is ontwikkeld door marketing automation specialist Elke Eijsink (al zo’n zes jaar werkzaam bij Adwise) en haar collega Eline de Valk (marketing automation- en UX-/CRO-specialist, sinds april 2022 werkzaam bij Adwise). “Conversational marketing is sterk in opkomst. Bij Adwise hebben we hier de afgelopen tijd voor meerdere klanten uit verschillende branches al ruimschoots ervaring mee opgedaan. Voor voetbalclub Heracles Almelo zijn we zelfs in de prijzen gevallen met een conversational marketing-case tijdens de Dutch Search Awards. Omdat Adwise Academy merkt dat veel organisaties zich in dit vakgebied wilden verdiepen, is er besloten deze training op te zetten”, vertelt Elke. 

dilemmas-09

Voor wie is de training bedoeld?

Eline: “Met de training richten we ons op professionals die betrokken zijn bij digital marketing en online communicatie en die willen starten met conversational marketing. Bijvoorbeeld via Whatsapp of Instagram. Veel voorkennis is niet vereist. Wij nemen jou mee in de wereld van conversational marketing en je leert hoe je 1-op-1 klantcontact kunt realiseren. Dit kan zowel offline als online.”

Hoe ziet het programma eruit?

Elke: “In ieder geval komt aan bod wat conversational marketing is, aangevlogen vanuit een omnichannel aanpak. We laten zien welke tools er zijn en wat de verschillen tussen die tools zijn. Daarnaast geven we tips over hoe je mensen kunt triggeren en hoe je opt-ins verzamelt.”

Eline: “Verder laten we zien hoe jij conversational marketing van idee naar uitvoer brengt en gaan de deelnemers aan de slag met echte praktijkcases. Tot slot leggen we uit hoe je je campagnes meetbaar maakt.”

Wat kan je na afloop van de training?

Elke: “Na het volgen van de training weet je wat conversational marketing is en wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn. Verder weet je hoe je 1-op-1 klantcontact kunt realiseren vanuit marketing perspectief en welke tools je hiervoor in kunt zetten. Daarnaast ben je in staat om doelgericht en gepersonaliseerd conversational marketing in te zetten via bijvoorbeeld Whatsapp en diverse social media kanalen. Het gaat erom dat je je daar begeeft waar de klant het liefst is.”

Hoe onderscheidt Adwise Academy zich van de concurrentie met trainingen op het gebied van conversational marketing?

Eline: “Je krijgt les van award winning professionals. Zo sleepte Elke onlangs nog de Award voor Beste Advertising Consultant in de wacht tijdens de Dutch Search Awards. Daarnaast brengen we veel interessante praktijkcases in. Eerder noemden we al Heracles Almelo, dat de prijs voor ‘Best use of Marketing Automation’ won vanwege het unieke gebruik van Whatsapp als communicatie- en marketingtool. Met een geautomatiseerde loyaliteitscampagne waarbij Voice en Whatsapp werden ingezet kwamen fans, club en spelers van de voetbalclub dichter bij elkaar dan ooit. Seizoenkaarthouders ontvingen na de aanschaf van hun seizoenkaart een automatisch telefoontje met een bericht van één van hun favoriete spelers. Hierin werden ze bedankt voor het verlengen van hun seizoenkaart. Ook kregen ze te horen dat ze een Whatsapp-bericht zouden ontvangen, om door te sturen naar vrienden of familie of andere Heracles-fans. Dit bericht bevatte een video waarin een speler van Heracles Almelo aanmoedigt een seizoenkaart te verlengen. De loyaliteitscampagne bleek behoorlijk succesvol, want er ging een recordaantal seizoenkaarten over de toonbank.”

Elke: “Uiteraard komen er tijdens de training ook andere relevante cases aan bod. De training is interactief, je doorloopt de hele flow en op het eind gaan deelnemers aan de slag met een concrete opdracht.”

ADW-2022-Willem-Elke-5jr-5059

Wat vinden jullie zelf het leukst aan conversational marketing?

Elke: “De snelheid waarmee je kunt reageren. Hierdoor voelt de klant zich echt gehoord en gezien. Je kunt kiezen voor de kanalen waar jouw doelgroep zich het liefst begeeft en je kunt het eenvoudig heel persoonlijk maken met behulp van slimme technologie. Je hebt heel direct contact met je doelgroep.”

Eline: “Klopt. En het feit dat je de klant echt beter leert kennen door de dialoog aan te gaan. In een chat via Whatsapp kan je altijd zo weer verdergaan met de dialoog. Je bent nooit je chatgeschiedenis kwijt, zoals bij chatbots op websites wel vaak het geval is als de gesprekspartners even niet actief zijn.”

Hebben jullie nog tips voor professionals die zich bezig willen houden met conversational marketing?

Elke: “Ga ermee experimenteren. Kijk wat wel en niet werkt. En richt het goed in, want anders wek je irritatie op bij (potentiële) klanten. Besef dat je publiek ook nog moet wennen aan conversational marketing. Binnen vijf jaar is het  mainstream geworden, maar nu moet je het vaak nog rustig introduceren. Ga niet meteen pushen dat klanten iets bij je moeten kopen. Denk goed na over je boodschap en de frequentie. Stel bijvoorbeeld een vraag, zodat je je klant beter leert kennen zodat je later beter op zijn of haar wensen kunt inspelen. Maak het zo persoonlijk mogelijk. En combineer ook verschillende kanalen. Zo kan je een advertentie op social media plaatsen waarin je door kunt klikken naar een privé-chat in whatsapp, waar je doelgroep vragen kan stellen.”



Volg nu de training Conversational Marketing! Klik hier

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.