'Er is een echte passie voor dit thema ontstaan en ik krijg hier zo veel energie van!'

Business Unit Manager Maikel Veldhuis over de unieke samenwerking met TAP Careers

Een tijdje geleden zijn wij benaderd voor een unieke samenwerking, namelijk met het Talent Acceleration Platform (TAP). TAP is een Nederlands-Palestijns EdTech bedrijf. Ze stellen getalenteerde jonge mensen in kwetsbare delen van de MENA-regio in staat om een vliegende start te maken met hun carrière op afstand door middel van onderwijsprogramma's. In dit interview met Maikel Veldhuis, Business Unit Manager bij Adwise Academy, vertellen we je meer over de totstandkoming van de samenwerking en leggen we meer uit over het programma.

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om zich maatschappelijk in te zetten voor verschillende doeleinden, zo ook bij Adwise. Tijdens onze jaarlijkse corporate meeting in januari 2023 kwam naar voren dat maatschappelijke betrokkenheid één van de speerpunten is.  En daarmee ook voor Adwise steeds belangrijker wordt.

“Heel toevallig kreeg ik een week later een mailtje van Roeland Pater wat we ervan zouden vinden om studenten uit Palestina op te leiden?' Hoewel we eerst nog wat terughoudend waren, kon ik mijn enthousiasme niet bedwingen en ging ik op onderzoek uit. 'Ik had zoveel vragen die ik aan ze wilde stellen!” aldus Maikel. 

Adwise academy x TAP careers (1)

Na wat mailverkeer hebben we snel een online meeting gepland om elkaar te ontmoeten en onze verwachtingen naast elkaar te leggen. Hierbij bespraken we ook het doel van het traineeship en hoe de samenwerking zou gaan verlopen, maar ook wat TAP zocht in een partner en hoe wij in dat plaatje zouden passen. Doordat wij dit jaar als beste opleider van Nederland zijn verkozen door #EMERCE,  al veel trainingen geven, een eigen Learning Management System hebben en ook een groot netwerk hebben door moederbedrijf Adwise, waren alle partijen het erover eens dat we deze kans niet konden laten schieten. Een fysieke meeting volgde al snel en we hebben elkaar op 4 mei voor het eerst in het echt ontmoet bij ons op kantoor in Almelo, en hier zijn alle contracten ook gelijk getekend. Ready to go! 

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen die jullie hebben gesteld voor deze samenwerking? 

Waar we elkaar gelijk in konden vinden, is de gedeelde mening waarbij we vinden dat iedereen recht heeft op een eerlijke kans om een carrière in digital marketing op te bouwen. “Ik vind het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn, en daarom sprak dit onderwerp mij ook zo ontzettend aan.' 'Er is een echte passie voor dit thema ontstaan en krijg hier veel energie van.”

Ook hebben we gezegd dat als we deze samenwerking aan zouden gaan, dat we echt doelen op een duurzame relatie waarin we dit traject de komende jaren steeds verder kunnen uitbouwen. Op dit moment starten we in september en november met groepen van ongeveer 18 studenten, in totaal 36 studenten. Het doel is om uiteindelijk op te schalen naar ongeveer 11-12 groepen per jaar, waarin we dus 200 studenten kunnen opleiden. Het traineeship vindt nu met name plaats in Palestina, maar TAP ziet ook mogelijkheden om uit te breiden naar andere landen in het Midden-Oosten.

TAP biedt op dit moment al traineeships aan op het gebied van webdevelopment en B2B tech sales. Het was daarom ook een logische volgende stap om een traineeship te gaan ontwikkelen op het gebied van digital marketing.

Hoe hebben jullie het programma samengesteld?

“Het was voor ons een belangrijke factor dat we de vrije hand zouden krijgen in de ontwikkeling van het traineeship.' Dit met de reden dat wij geloven dat we alleen op die manier ook echt onze kennis naar hun toe kunnen overbrengen. We hebben intern gekeken naar mogelijke trainers die comfortabel zijn met de Engelse taal, maar ook hebben aangegeven dat zij zich wel maatschappelijk extra zouden willen inzetten omtrent dit thema. 'Er zijn ook enkele externe trainers van ons die zich ook zullen inzetten voor het traineeship.”

Het traineeship duurt in totaal 8 weken. De werkweek begint in het Midden-Oosten op zondag en duurt tot en met donderdag. Op woensdag en donderdag krijgen ze de echte inhoudelijke training over verschillende onderwerpen in digital marketing. Op zondag, maandag en dinsdag worden de studenten klaargestoomd met power skills zodat ze na het traineeship ook echt klaar zijn om op de internationale arbeidsmarkt te gaan. De hele week worden er ook momenten ingepland voor zelfstudie, zodat er ook ruimte blijft voor de studenten om alle informatie te verwerken.

maikel-adwise-academy-1

Gedurende deze 8 weken, zullen de studenten een eigen marketingplan schrijven, waarin ze iedere week een ander onderdeel zullen uitschrijven. Dit marketingplan zullen ze ook aan een bedrijf gaan presenteren.  

We zijn hierin een samenwerking aangegaan met een klant van Adwise, genaamd Kabrita. Kabrita is onderdeel van moederbedrijf Ausnutria. De reden dat we voor dit bedrijf hebben gekozen, is omdat zij zelf ook een kantoor hebben in het Midden-Oosten, waardoor zij ook meer bekend zijn met de cultuur. 

Tijdens het traineeship gaan we ook al op zoek naar mogelijke stagebedrijven in Europa, waar de studenten gedurende 2 maanden remote (op afstand) stage zullen lopen. Dit met het uiteindelijke streven dat deze studenten hier ook aan het werk mogen gaan na hun stage.

Wat hopen jullie met deze samenwerking te bereiken?

“We willen met name echt impact maken!” aldus Maikel in al zijn enthousiasme. “Het zijn zeer getalenteerde universitair geschoolde studenten en door deze studenten aan een baan te helpen, kunnen zij ook bijdragen aan hun eigen economie.' En dat met de kennis die wij aan ze overbrengen!”.

De Nederlandse overheid is ook voorstander van dit project en steunt het daarom ook. Zij vinden het belangrijk dat we kennis kunnen overbrengen naar andere landen, waarmee zij de economie in hun eigen land kunnen optimaliseren. Door de kans op een betekenisvolle baan en economisch betere omstandigheden is het geen noodzaak om te emigreren naar andere Europese landen. Op deze manier dragen wij bij aan een beter perspectief en leefomstandigheden.

De startdatum voor het eerste traineeship vindt plaats op 6 september 2023. Het volgende traineeship zal starten op 1 november. In die weken zullen we je meenemen in wie de studenten zijn, hoe ze het ervaren en de ervaringen van onze trainers. Stay tuned!

Heb jij een stage- of werkplek voor een van de zeer getalenteerde studenten? Meer informatie over het remote traineeship vind je op deze pagina.

64145ea5c0cd0526a851912d_Schermafbeelding 2023-03-17 om 13.33.59-p-1080 (2)
Maikel-Veldhuis (2)

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Business unit manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.