‘Daag jezelf uit en stap uit je comfortzone’

Trainster Merle Baake over persoonlijke ontwikkeling tijdens het Continuous Learning Program

Merle Baake verzorgt de themadag Persoonlijke Ontwikkeling van het Continuous Learning Program (CLP) van Adwise Academy. Volgens haar is het zaak dat online marketing professionals en managers zich niet alleen ontwikkelen in hun vakgebied, maar ook leren het beste uit zichzelf te halen. “Laat je niet leven door de waan van de dag en zet jezelf op één.”

Merle begon in 2019 als trainee bij Adwise en ging daarna aan de slag in team Data. Omdat ze het contact met klanten en partners miste, ging ze daarna als Performance Manager aan de slag bij het digital agency uit Almelo. Ook gaf ze trainingen bij Adwise Academy aan haar collega’s en klanten van Adwise. Op dat moment vooral nog over online marketing en data, maar ze merkte al snel dat de psychologische factor binnen de marketing – wat is het gedrag van mensen? – haar nog meer aansprak. “Tijdens het maken van mijn studiekeuze twijfelde ik al tussen Marketing en Psychologie. Uiteindelijk koos ik voor Bedrijfskunde, gevolgd door een Master Marketing Management & Intelligence aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar psychologie is altijd blijven trekken.”

Omdat ze in haar privéleven nogal wat te verstouwen kreeg, en de werkdruk in de online marketing hoog is door de snel veranderende markt en de steeds weer nieuwe technologische ontwikkelingen, besloot ze op de rem te trappen. “Ik kreeg daar alle ruimte voor bij Adwise en kreeg daarbij ook een coach toegewezen. Door het contact met die coach merkte ik weer hoe interessant ik het vakgebied van training en coaching vond en dat ik daar energie van kreeg”, vertelt Merle. In de weekenden volgde zij trainingen Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) en al snel bedacht ze zich dat ze zelf ook graag trainingen wilde gaan geven. Ze liet zich omscholen als trainster. 

merle academy

Stoute schoenen aangetrokken

Omdat Merle merkte dat de energie in haar huidige baan als Performance Manager wegzakte, trok ze de stoute schoenen aan en zegde ze – nog voor ze iets anders had gevonden – haar baan op bij Adwise. “Best een moeilijke beslissing, omdat Adwise een leuk, dynamisch bedrijf is dat altijd voorop wil lopen, waar ook nog eens een fantastische club mensen werkt. Maar ik voelde dat het tijd was om iets anders te gaan doen en had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen. Het vuurtje was gaan branden.”

Ze ging op gesprek bij drie verschillende trainings- en coachingsbureaus en kon bij alle drie aan de slag als freelance trainer en coach. Ze koos in maart 2022 uiteindelijk voor Orange8, omdat ze daar het beste gevoel bij kreeg. “Ze lopen net als Adwise voorop en willen anders dan anders zijn. Dat past bij mij. Orange8 laat alle modellen los, want het gaat niet over de theorie en het gaat niet over ons. Elk bedrijf, elk team, elk mens vraagt om een eigen aanpak. Een training bij ons is 80% doen. We dagen mensen uit en halen ze uit hun comfortzone. Zo maken we impact en zetten we mensen in beweging.”

Terug bij Adwise Academy als freelancer

Ze was nog maar kort weg bij Adwise en had al veel meegelopen met andere trainers van Orange8, toen Adwise Academy al aan bij haar aanklopte of ze de themadag Persoonlijke Ontwikkeling wilde verzorgen voor het CLP-programma. Ze besloot de sprong te wagen. “Omdat ik Adwise Academy door en door ken voelde het als een warm bad. Bovendien kan ik mij enorm goed inleven in de doelgroep, gezien ik daar ook zelf onderdeel van ben geweest. Met mijn opgedane kennis en een pool van trainers en coaches om mij heen, ben ik de uitdaging aangegaan.”

Merle_foto_4.jpeg

Sindsdien is het hek van de dam en heeft zij al voor meerdere opdrachtgevers trainings- en coachingssessies verzorgd op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, zowel individueel als voor groepen. Ze verzorgt ook diverse soorten trainingen op het gebied van sales- en klantgerichtheid, effectief werken, communicatie en samenwerken. Daarnaast is ze momenteel druk bezig om een speciaal ontwikkeltraject voor ambitieuze jong talenten op te zetten en wil ze in de toekomst ook leiderschapstrainingen gaan verzorgen. 

De CLP-deelnemers van Adwise Academy waren na afloop van de themadag razend enthousiast en gaven de trainster een dikke negen als rapportcijfer. Ook voor 2023 is Merle weer gevraagd de themadag Persoonlijke Ontwikkeling te verzorgen. “Dat ik het vuur weet aan te wakkeren bij anderen en ze het belang van inzicht krijgen in zichzelf en anderen kan meegeven, is echt het allerleukste aan dit vak. Als ik achteraf hoor dat zo’n sessie mensen echt heeft veranderd en dat ze er in de praktijk heel veel aan hebben, voelt dat echt als een cadeautje.”

Themadag Persoonlijke Ontwikkeling

Tijdens de themadag Persoonlijke Ontwikkeling van het CLP-programma van Adwise Academy komen er diverse onderdelen aan bod. Van tevoren verzamelt ze de pijnpunten en behoeften van de deelnemers, zodat zij het programma hierop aan kan passen. Vast onderdeel is een stuk bewustzijn van jezelf en dat van een ander. Wat gebeurt er allemaal op bewust en onbewust niveau? En als je die inzichten hebt, wat kan je daar dan mee?

Ook komt het DISC-model aan bod. Dit model geeft inzicht in het gedrag van mensen. Een DISC-profiel bestaat uit vier gedragsstijlen: Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformisme. Deze worden aangeduid met de vier DISC-kleuren rood, geel, groen en blauw. Dit geeft bijvoorbeeld weer hoe iemand overkomt in de communicatie (verbaal en non-verbaal) bij de omgeving en er wordt gekeken hoe iemand omgaat met uitdagingen en problemen. “We doen een korte test en ik laat de deelnemers elkaar inschatten. Na afloop laat ik de deelnemers nadenken over hoe zij dit kunnen inzetten voor een optimale samenwerking op de werkvloer. Tot slot leer ik ze ook meer over verschillende communicatiefilters en hoe je die het best op situaties en verschillende types kunt afstemmen.”

Kruip zelf achter het stuur

Merle benadrukt dat online marketingspecialisten en -managers zich niet alleen vakinhoudelijk moeten blijven ontwikkelen, maar ook op persoonlijk vlak. De werkdruk is vaak hoog, de ontwikkelingen gaan razendsnel en je bent vaak bezig met brandjes blussen. “Hierdoor word je heel erg geleefd en vergeet je jezelf snel. En dat is zonde. Je moet zorgen dat je niet opbrandt. Nadenken over je doelen en over wat je energie kost, of juist oplevert, is een must. Je bent zelf namelijk je belangrijkste middel. Je moet zorgen dat je niet achter in de bus gaat zitten en je laat vervoeren, maar dat je zelf achter het stuur kruipt en de controle houdt.”

sannefleur-perik-boswerger

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Sannefleur helpt je graag
.

Business Unit Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.