‘Adwise Academy helpt het tekort aan professionals met digitale skills terug te dringen’

Adwise-CEO Gijs Westerbeek over het belang van bijblijven

Professionals die niet over de juiste digitale vaardigheden beschikken, hebben moeite om mee te doen in deze digitale wereld en zijn minder succesvol in hun carrière. Ze lopen achter op professionals die wel over deze vaardigheden beschikken en zijn minder waardevol voor hun werk- of opdrachtgever. In dit artikel legt Gijs Westerbeek uit welke rol Adwise Academy speelt bij het up-to-date houden van professionals en managers en wat de toekomstplannen van zijn bedrijf zijn op het gebied van opleiden.

In de huidige zakenwereld, maar ook bij het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, zijn digitale vaardigheden van steeds groter belang voor professionals. Dit komt doordat de opmars van digitale tools en technologieën niet meer te stuiten is en de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Nieuwe tools en platformen zullen continu op de markt blijven komen en het zal steeds belangrijker worden om hiermee om te kunnen gaan. In de online marketing geldt dit bijvoorbeeld voor projectmanagementtools, sociale media die ingezet worden voor het genereren van leads, systemen voor het verzamelen, visualiseren en analyseren van data en het gebruik van videoconferenties voor de communicatie met klanten en collega's.

gijs-westerbeek (1)

Digitaal savvy

“Talenten die over de juiste digitale vaardigheden beschikken, zijn in staat om deze tools effectief te gebruiken om zo een waardevolle bijdrage te leveren aan hun bedrijf of organisatie. Ook kan digital savvy personeel sneller leren en zich beter aanpassen aan nieuwe technologieën en platformen, wat cruciaal is in een snel veranderende wereld”, licht Gijs Westerbeek toe. Hij is oprichter en CEO van Adwise – Your Digital Brain, Adwise Academy en WisePeople, die alle drie onder de paraplu van Wise Fundaments Group vallen.

Sinds juli 2014 zijn Adwise Academy en WisePeople geen onderdeel meer van Adwise. Door de werkmaatschappijen te verzelfstandigen kunnen zij beter doorgroeien. Gijs: “Dat heeft te maken met onze gezamenlijke propositie: we willen klanten op een beslissende voorsprong zetten in de markt met slimme innovaties en creatieve oplossingen. Daar zit een belangrijke vorm van sustainability in. We willen bedrijven echt verder helpen. We doen als agency niet snel even een trucje, maar we helpen onze klanten als strategisch partner om het steeds beter zelf te doen. Zo doen we aan in-house agency building en adviseren we bedrijven over hoe je omgaat met je cultuur, structuren, en KPI-settings. Daarnaast adviseren wij welke skills nodig zijn ten aanzien van hun marketingstrategie en zo kom je uiteindelijk ook uit bij werving en opleiding.”

Moordend tempo

Waar WisePeople een community is van digital masterminds die het verschil maken voor diverse klanten in de digitale wereld, richt Adwise Academy zich op het ontwikkelen van individuele professionals en teams als het gaat om digital skills. Om ervoor te zorgen dat talenten en professionals bij kunnen blijven in de huidige en toekomstige zakenwereld, is het zoals gezegd van groot belang om te blijven investeren in het verwerven en verbeteren van digitale vaardigheden. Dit kan door middel van trainingen en cursussen, maar ook door het regelmatig oefenen met digitale tools en het bijhouden van de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Gijs: “De wereld gaat in een moordend tempo vooruit. Vooroplopen vraagt om permanente beroepsopleiding en continue aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Wij geven deelnemers de kennis om echt impact te kunnen maken in de digitale wereld.” Naast trainingen, cursussen en opleidingen biedt Adwise Academy ook coachings-, mentoring- en ontwikkelingsprogramma's. 

Kopie van ADW-Gijs-40jr-0322

Het tekort aan professionals met digitale vaardigheden vormt een van de belangrijkste bedreigingen van de ambitie van het kabinet om Nederland koploper te laten zijn en blijven op het gebied van technologie en innovatie. “De personeelsschaarste is enorm en ook binnen de marketing, communicatie en recruitment zijn er meer mensen nodig met de juiste IT-skills. Ontwikkeling is een continu proces. Het gaat niet over ‘even een opleidinkje volgen’. We zullen heel bewust moeten blijven leren en ontwikkelen. En dat gaat als je het mij vraagt hand in hand met jezelf beter leren kennen. Daarom zetten wij ook fors in op zelfbewustzijnstrainingen, ontwikkelmethodieken en leiderschapsontwikkeling naast de crème-de-la-crème van vakinhoudelijke trainingen”, vult Gijs aan.

De Netflix van het leren

Hiertoe wil Adwise Academy in 2023 ‘het Netflix van het leren’-model opzetten. Hierbij kunnen organisaties en professionals bij de opleider een abonnement afnemen om onbeperkt te kunnen leren, zowel op het gebied van hard- als soft skills. Gijs: “Voor bijvoorbeeld vijf tientjes in de maand kan jij jezelf continu blijven ontwikkelen, of het nu gaat om snackable content van 10 minuten per keer, een volwaardige vakinhoudelijke training, een coachingsgesprek of een training waarin je je leiderschapsstijl verder ontwikkelt. Je krijgt op maat gemaakt advies en suggesties voor interessante trainingen voor jouw profiel of de functie die je ambieert. Zo haal je altijd het beste uit jezelf.”

De werknemers van Adwise maken al gebruik van dit leermodel. In het eerste kwartaal van dit jaar wordt het platform voor het eerst door externen getest met de deelnemers van het Continuous Learning Program van Adwise Academy. Gijs verwacht dat over vijf jaar tienduizenden digital professionals gebruikmaken van het leerplatform. Hij verwacht dat Adwise Academy de komende tijd vooral gefocust zal zijn op contentontwikkeling. “We willen de beste trainingen ontwikkelen – alleen of samen met derden - en die vervolgens ook distribueren aan de juiste doelgroepen. Hierbij gaat het om content in verschillende vormen. We hebben een nieuwe studio gebouwd waarin we die content zelf kunnen ontwikkelen en toe kunnen voegen aan die online leeromgeving. We willen mensen continu voeden in hun ontwikkeling.” De vorderingen en de lacunes in kennis en vaardigheden kunnen straks ook voor externe professionals worden gemonitord via het nieuwe Learning Management Systeem (LMS) van Adwise.

Belangrijkste online marketing trends voor 2023

Binnen online marketing zal het gebruik van Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) de komende tijd verder toenemen. AI wordt bijvoorbeeld ingezet om klanten beter te helpen en adviseren met behulp van chatbots, of om gerichter te adverteren door middel van data-analyse. Ook kunnen AI en ML worden gebruikt om het gedrag van bezoekers op websites te analyseren en op basis daarvan aanbevelingen te doen voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en conversie. Machine Learning kan daarnaast worden ingezet om patronen in grote hoeveelheden data te ontdekken die handmatig moeilijk te zien zijn. Zo kunnen organisaties beter begrijpen waar klanten naar op zoek zijn, zodat gerichter geadverteerd kan worden.

Het verbinden van alledaagse voorwerpen, zoals koelkasten, thermostaten en koffieautomaten met het internet (Internet of Things, kortweg IoT), biedt daarnaast talloze nieuwe mogelijkheden om met klanten in contact te komen. Verder is marketing automation here to stay. Deze technologische vooruitgang helpt bedrijven hun marketingprocessen te automatiseren en te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van nieuwsbrieven, het personaliseren van e-mails, of het automatisch plaatsen van advertenties op sociale media. Door de toenemende inzet van AI zullen de mogelijkheden van marketing automation alleen nog maar verder toenemen. Hierdoor zal het bijvoorbeeld steeds gemakkelijker worden om marketingcampagnes te personaliseren, zodat ze beter aansluiten bij de specifieke behoeften en interesses van individuele klanten. 

gijs

1. Marketing Automation en teksten schrijven met AI

Gijs: “Marketing automation zorgt ervoor dat marketingprocessen steeds efficiënter worden en dat bedrijven in staat zijn om op een relevante manier in contact te komen met hun doelgroep. Hierdoor zullen marketinginspanningen beter renderen en zijn bedrijven beter in staat om hun doelstellingen te behalen.” Andere belangrijke ontwikkelingen zijn Google Analytics 4 (de opvolgen van Universal Analytics) en conversational commerce (een vorm van e-commerce waarbij klanten producten en diensten kunnen kopen via chatbots of andere vormen van conversatietechnologie, zoals sociale media, messaging apps of spraakassistenten zoals Amazon Alexa of Google Home).

Voor het schrijven van content zal er naar verwachting steeds vaker gebruik worden gemaakt van chat-tools die gebruik maken van AI, zoals GPT (Generative Pre-trained Transformer). Dit taalmodel is ontwikkeld door OpenAI en is in staat om op basis van een beperkt aantal aanwijzingen snel teksten te genereren voor bijvoorbeeld websites, nieuwsbrieven of sociale media. “Tekstschrijvers zullen zich dus moeten blijven ontwikkelen en hun vaardigheden verder moeten versterken om te kunnen blijven voldoen aan de vraag van opdrachtgevers naar kwalitatief hoogwaardige teksten. Creativiteit en kennis van zaken waarover je schrijft zal hierbij steeds belangrijker worden”, verwacht Gijs.

2. Trainingen op Champions League-niveau

Permanent bijblijven is ook voor marketingprofessionals en marketingmanagers absoluut noodzakelijk om succesvol te kunnen blijven. Alleen door op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends, kun je ervoor zorgen dat je bedrijf of organisatie goed blijft presteren in de digitale wereld. Een   van de grootste pluspunten van Adwise Academy is diepgang in het digitale domein. Gijs: “Onze vakinhoudelijke trainingen zijn op Champions League-niveau. We brengen award winning cases in en de trainingen worden vaak verzorgd door de toptalenten van Adwise die uitblinken in hun vakgebied. En als je verder kijkt dan het vak zelf, hebben wij een heel duidelijke visie op de ontwikkeling van mensen. Uiteindelijk is vakinhoud maar een onderdeel van hoe mensen zich ontwikkelen. Het begint bij zelfbewustzijnstrainingen en de human skills kant. Wie ben ik? Wat wil ik, waar ben ik goed in en waar wil ik mij verder in ontwikkelen? Daar begeleiden we organisaties en professionals in. Er zijn maar weinig partijen die full-service aan in-house agency building doen en zo organisaties helpen te versnellen, wat natuurlijk alleen kan als je werkt met professionals die zich 24/7 blijven ontwikkelen.”

Uit onderzoek blijkt dat zeker 30% van de werknemers hun werkgever verlaat wegens gebrek aan perspectief of ontwikkelkansen. Voor jongere generaties is ontwikkeling zelfs belangrijker dan salaris geworden. Daarnaast switcht ongeveer 30% van de professionals van werkgever vanwege slecht leiderschap van hun manager of directie. Gijs: “Dat betekent dat leiderschapsontwikkeling en het opleiden van je personeel essentieel is voor de retentie van mensen binnen organisaties. Zeker niet onbelangrijk in deze krappe arbeidsmarkt.”

3. Continuous Learning Program

Adwise Academy speelt in op deze ontwikkeling met het Continuous Learning Program (CLP). Dit ontwikkelingsprogramma waarbij online marketeers en managers een dag in de maand worden bijgepraat over de laatste trends en ontwikkelingen biedt nog een ander belangrijk voordeel: sparren met vakgenoten en trainers. “Er zijn heel veel bedrijven die maar een of twee mensen binnen de marketingafdeling hebben. Zij hebben vaak geen sparringpartners binnen de organisatie of beeld bij hoe zij zich moeten ontwikkelen. Hiermee loop je het risico dat de marketeer vandaag wel goed is, maar morgen al een stukje minder, vakinhoudelijk verkeerde dingen doet of niet efficiënt en effectief te werk gaat.”

Daarnaast loop je volgens de Adwise-CEO als werkgever het risico dat die bewuste marketeer heel snel weg is, omdat hij of zij op langere termijn geen ontwikkelmogelijkheden ziet binnen de organisatie. “Met het CLP kunnen wij die mensen up-to-date brengen en houden en kunnen ze ervaringen delen en advies vragen aan onze trainers en de andere deelnemers. Zo worden ze vakinhoudelijk uitgedaagd en blijven ze langer binnen de organisatie.”

4. Schreeuwend tekort aan datatransitie-specialisten

Tot slot ziet hij een grote uitdaging in het opleiden van voldoende experts die de digitale transformatie in goede banen kunnen leiden. “Er zijn met name veel te weinig experts op het gebied van datatransitie, zoals data analisten, data scientists en data engineers. We zien dat third party data verdwijnen en dat het steeds belangrijker wordt om je first party data op orde te hebben. Onze visie is: ‘Slimmere data leidt tot slimmere marketing’, omdat alles gealgoritmiseerd wordt. Zoals ik het zie, kan je op twee fronten het verschil maken: door slimmere data erin te stoppen en door meer creativiteit. Op dat vlak zal je je voortdurend moeten blijven ontwikkelen. Alleen zo behaal en behoud je je voorsprong!”

sannefleur-perik-boswerger

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Sannefleur helpt je graag
.

Business Unit Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.