‘Je digitaal onderscheiden op recruitment vlak is nog nooit zo belangrijk geweest als nu’

Interview met Marloes de Jong


De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en dit zal nog wel even zo blijven. Hoe zorg je er als organisatie voor dat je het juiste talent aan je weet te verbinden? Adwise Academy verzorgt verschillende trainingen op het gebied van Online Recruitment. Zo leren we je pakkende vacatureteksten te schrijven, te werken aan je online branding en geven we je alle ins & outs over campagnes op socials en online jobboards. Ook helpen we je bij het ontwikkelen van een unieke digital recruitmentstrategie en candidate journey. De nieuwste training heet Strategie, middelenmix en business case. Trainster Marloes de Jong ontwikkelde de training en vertelt je er graag alles over. 

Marloes (28) begon ooit als trainee Digital Marketing bij Adwise en werkt inmiddels alweer bijna zes jaar bij de digital agency uit Almelo. De Digital Performance Manager verzorgt sinds enkele jaren ook trainingen voor Adwise Academy. Zij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en geven van trainingen binnen de Digital Recruitment Cursus van de Adwise Academy. Zij geeft een training die bestaat uit twee delen, die ieder een dagdeel duren. Als vervolg op de training Strategie & Candidate Journey ontwikkelde zij onlangs de training Strategie, middelenmix en Business Case. 

marloes-de-jong-1

Kan je wat meer vertellen over de nieuwe training?

“De training is geschikt voor recruiters, intercedenten, HR-medewerkers en -marketeers. Maar ook voor professionals die momenteel een andere functie hebben en een switch wil maken naar een van de genoemde functies. Tijdens de training komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Welke online kanalen zijn er?
  • Hoe onderzoek en bepaal je de potentie van kanalen?
  • Welke kanalen zijn interessant voor jouw doelgroep en doelstellingen?
  • Hoe bepaal je de ideale mix aan kanalen op basis van beschikbaar budget?
  • Hoe ziet de complete candidate journey eruit qua content per fase?
  • Hoe vertaal je de recruitmentstrategie, kanalenmix en budgetten door naar een passende business case?

De training duurt één dagdeel en wordt blended aangeboden, in groepen van maximaal 14 deelnemers. Na afloop ontvang je een certificaat.”

Wat kunnen cursisten na afloop?
“Na het volgen van de twee trainingen weten ze hoe ze zelf kunnen onderzoeken en bepalen wie hun doelgroep is, waar ze écht op aan gaan, welke kanalen het best passen bij hun doelgroep en doelstellingen en met welke content ze als werkgever het verschil kunnen maken. Daarnaast kunnen ze op basis van inzichten per kanaal een selectie maken, zodat de ideale mix van kanalen ontstaat voor het budget dat beschikbaar is. Ze weten ook hoe ze de recruitmentstrategie en kanalenmix kunnen doorvertalen naar een business case. Tot slot ontwikkelen ze een basis voor het starten met online recruitment campagnes.

Wanneer bieden jullie deze training aan?
“Vanaf begin volgend jaar. In ieder geval op 17 januari, 9 februari en 15 mei 2023. De kosten bedragen €295,- exclusief btw. Je kunt voor deze training ook STAP-subsidie aanvragen.”

Waarom hebben ze jou gevraagd om deze training te ontwikkelen?

Ik heb bij Adwise een brede achtergrond en ervaring opgebouwd in de digitale wereld, met de focus op performance management en marketing. Hierdoor weet ik de beste connectie te leggen tussen doelstellingen, concrete KPI’s en een online strategie. In mijn dagelijkse werk focus ik mij met name op e-commerce, internationalisering en digital recruitment. Ik heb ervaring opgedaan bij verschillende klanten met recruitment projecten. Daarom heeft Adwise Academy denk ik voor deze trainingen bij mij aangeklopt. Ik ben in de basis geen trainer, maar een ervaren professional die dicht bij het vuur staat en de laatste trends snel oppikt.”

Hoeveel mensen heb je inmiddels al getraind op het gebied van digital recruitment?

“Tientallen. De trainingen worden twee tot drie keer per jaar aangeboden en de groepsgrootte varieert. Ik doe dit al een jaar of vier. Je kunt de training zowel bij ons op kantoor in Almelo volgen als online. Dus het maakt niet uit waar je woont of werkt.”

Wat vind je zelf het leukste aan trainster zijn?

“Dat je iemand handvaten kunt geven om zelf praktisch aan de slag te gaan. Ik breng veel cases uit de praktijk in en probeer altijd een vertaalslag te maken naar de situatie op de werkvloer bij de cursisten. Gemiddeld worden mijn trainingen met een 8 gewaardeerd en daar ben ik trots op.”

Waarom is een business case maken zo belangrijk in digital recruitment?
“Ik merk dat mijn cursisten – zeker als ze een leidinggevende rol hebben of zzp’er zijn – de business case intern gebruiken om budget vrij te spelen. Als jij je directie kan vertellen ‘met dit budget bereik ik x mensen op kanaal a, b en c, bezoeken x potentiële kandidaten de werken-bij-site, krijg ik x reacties en kan ik uiteindelijk x vacatures invullen’ dan wordt het meteen concreet voor hen.” 

Waarom is deze training nodig in jouw ogen?
“Ik merk dat HR en marketing niet altijd even goed samenwerken, terwijl dat in deze arbeidsmarkt eigenlijk een must is. HR is zelf niet betrokken bij het opzetten van campagnes, maar moeten wel de juiste input leveren aan marketing om succesvolle campagnes te ontwikkelen. Ik hoor vaak van HR-professionals terug dat deze training hen helpt om te begrijpen wat er allemaal bij komt kijken en wat er van hen wordt verwacht. Marketing en HR zitten na afloop meer op één lijn. En dat is nodig om echt succes te hebben in deze arbeidsmarkt. Net als je onderscheiden en opvallen. De tijd van dertien in een dozijn-aanpakken is voorbij. Je moet je meer verplaatsen in je doelgroep: wat kan jij als werkgever doen om hun wensen en behoeften te faciliteren?”

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.