Wil je datagedreven blijven werken?

Maak je klaar voor GA4!

Nog even en je kunt niet meer om Google Analytics 4 (kortweg GA4) heen. Hoogstwaarschijnlijk werk je nu nog met de voorganger (Universal Analytics) van het bekende statistiekenplatform Google Analytics. Maar die versie wordt per 1 juli 2023 beëindigd. Als je nog geen GA4 ingesteld hebt voor jouw website of -shop, is dit het moment om actie te ondernemen. Installeer de software en bekwaam je in de nieuwe analysetool, die behoorlijk anders in elkaar steekt dan zijn voorganger. Wil jij straks alles uit je data blijven halen? Volg dat de training Google Analytics 4 bij Adwise Academy en laat je opleiden door award-winning professionals uit de praktijk.

GA4, de opvolger van Universal Analytics (UA), werd 2 jaar geleden al officieel uitgerold door Google. Maar omdat lang onduidelijk bleef wanneer UA uitgefaseerd zou worden, bleef UA voor veel marketeers het uitgangspunt. Die tijd is voorbij: Google heeft inmiddels bekendgemaakt dat Universal Analytics definitief wordt beëindigd per 1 juli 2023. Vanaf dat moment zal er in UA geen data meer verzameld worden en ben je in Google veroordeeld tot Google Analytics 4. “Early adopters op het gebied van datagedreven werken zijn al aan het experimenteren met GA4, maar ik merk dat veel organisaties nog op de rem trappen of niet doorhebben wat deze stap voor hen gaat betekenen”, vertelt Christiaan Dollen, Analytics-specialist bij Adwise.

Volgens Dollen is het zaak om zo snel mogelijk over te stappen op GA4 om de nodige historische gegevens op te bouwen en dingen uit te proberen en te tweaken. “Je hebt nu nog ongeveer een jaar voordat Universal Analytics stopt met het verzamelen van data. Daarna heb je nog maar een paar maanden om bij je oude data in UA te komen. Als je nog geen GA4 ingesteld hebt voor jouw website, is dit het moment om actie te ondernemen. Tot 1 juli 2023 kun je beide versies naast elkaar laten draaien, zodat er enige overlap is in je gegevensverzameling. Zo kun je statistieken in GA4 verzamelen en ondertussen nog gebruik maken van de data in de vertrouwde UA-property”, adviseert Dollen.

christiaan-dollen

Belangrijkste verschillen
Uiteraard heeft de Analytics-specialist van Adwise zich als een van de eersten verdiept in GA4 en ziet hij veel kansen en mogelijkheden. GA4 belooft een compleet inzicht te geven in het gedrag van klanten tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken. Maar hij kwam er ook achter dat de tool behoorlijk complex in elkaar zit en dat de verschillen met UA groot zijn. “GA4 ziet er totaal anders uit dan je gewend bent van UA. In UA werd vooral gekeken naar het aantal sessies en bezoekers. In Google Analytics 4 worden gegevens verzameld op basis van een event-driven datamodel. Dit houdt in dat er meer gefocust wordt op gebeurtenissen, analyse en verschillende stappen in de customer journey. Verschillende datastreams kunnen gekoppeld worden, zodat je bijvoorbeeld website en app data kunt combineren. Hiermee krijg je beter inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw doelgroep”, legt Dollen uit.

Verder is GA4 gebaseerd op machine learning en big data. Met de nieuwe Analytics kun je voorspellingen doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevantere doelgroepen te achterhalen. Ook biedt GA4 vernieuwing op het gebied van privacy. In de toekomst zal het mogelijk worden om anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies. Dollen: “Je kunt ook data uit Google Analytics 4-property’s exporteren naar BigQuery, het datawarehouse van Google in de cloud. Hierdoor kan je gegevens met elkaar combineren en de gegevens doorzoeken, waardoor beter in kunt spelen op de wensen en behoeften van je klanten.” Een ander voordeel van Google Analytics 4 is dat je je data op een overzichtelijke manier in verschillende rapporten kunt zetten en zelf grafieken kunt maken. Zo heb je altijd de data bij de hand die jij nodig hebt. 

Google-Analyics-4-Banner

Belangrijkste verschillen
Uiteraard heeft de Analytics-specialist van Adwise zich als een van de eersten verdiept in GA4 en ziet hij veel kansen en mogelijkheden. GA4 belooft een compleet inzicht te geven in het gedrag van klanten tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken. Maar hij kwam er ook achter dat de tool behoorlijk complex in elkaar zit en dat de verschillen met UA groot zijn. “GA4 ziet er totaal anders uit dan je gewend bent van UA. In UA werd vooral gekeken naar het aantal sessies en bezoekers. In Google Analytics 4 worden gegevens verzameld op basis van een event-driven datamodel. Dit houdt in dat er meer gefocust wordt op gebeurtenissen, analyse en verschillende stappen in de customer journey. Verschillende datastreams kunnen gekoppeld worden, zodat je bijvoorbeeld website en app data kunt combineren. Hiermee krijg je beter inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw doelgroep”, legt Dollen uit.

Verder is GA4 gebaseerd op machine learning en big data. Met de nieuwe Analytics kun je voorspellingen doen op basis van deze data, bijvoorbeeld om relevantere doelgroepen te achterhalen. Ook biedt GA4 vernieuwing op het gebied van privacy. In de toekomst zal het mogelijk worden om anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies. Dollen: “Je kunt ook data uit Google Analytics 4-property’s exporteren naar BigQuery, het datawarehouse van Google in de cloud. Hierdoor kan je gegevens met elkaar combineren en de gegevens doorzoeken, waardoor beter in kunt spelen op de wensen en behoeften van je klanten.” Een ander voordeel van Google Analytics 4 is dat je je data op een overzichtelijke manier in verschillende rapporten kunt zetten en zelf grafieken kunt maken. Zo heb je altijd de data bij de hand die jij nodig hebt. 

ADW-Academy-meet-the-trainer-Christiaan-Dollen

“Ik heb zelf ook best geworsteld in het begin. Het is heel anders en veel technischer opgebouwd en niet alles is even goed terug te vinden. Dingen worden anders gemeten en de naamgeving is vaak anders. Een training volgen kan dus nuttig zijn.”

Christiaan Dollen
Trainer bij de Adwise Academy
ADW-Academy-meet-the-trainer-Christiaan-Dollen
Christiaan Dollen
Trainer bij de Adwise Academy

Bekwaam je in GA4
De tijd om je te bekwamen in de nieuwe analysetool begint dus te dringen. Zelfs voor ervaren UA-gebruikers is dit volgens Dollen best een pittige opgave. “Ik heb zelf ook best geworsteld in het begin. Het is heel anders en veel technischer opgebouwd en niet alles is even goed terug te vinden. Dingen worden anders gemeten en de naamgeving is vaak anders. Een training volgen kan dus nuttig zijn.”

De basistraining Google Analytics 4 van Adwise Academy biedt uitkomst voor digital marketeers, online communicatie specialisten en anderen die meer willen leren over GA4. De training duurt 3 uur en wordt zowel op locatie als online gegeven en telt maximaal 10-12 deelnemers. Na afloop ontvangen deelnemers het Certificaat 'Google Analytics 4'. Tijdens de training worden de veranderingen, verschillen en verbeteringen van GA4 ten opzichte van Universal Analytics behandeld. Daarna volgen de juiste voorwaarden voor het goed meten en het instellen van conversies en ga je bezig met je website. Vervolgens leer je hoe je digitale campagnes kan meten en analyseren. Je leert ook het bezoekersgedrag kennen en fouten in je website te vinden en we vertellen je hoe je (e-commerce) rapportages maakt. 

Maikel Veldhuis, operationeel manager van Adwise Academy, ziet de vraag naar GA4-trainingen de laatste tijd hard groeien. “Google zet met GA4 de nieuwe standaard voor Analytics. Als je datagedreven wilt blijven werken en als je nog meer uit je data wilt halen is deze training een uitstekende keuze. Na de basistraining kan je eventueel kiezen voor de advanced training, om zo de volgende stap te zetten in Google Analytics. In deze training leer je welke data echt belangrijk is, hoe je deze data analyseert, welke tools je daarbij kunnen helpen en hoe je een KPI-dashboard ontwikkelt op basis van data uit Google Analytics.”



maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.