‘Een dag vol inspiratie met aandacht voor creativiteit, het targeten van je doelgroepen, strategie en analytics’

Trainers over thema Social Media & Social Advertising in CLP

Trainsters Maaike Vollenbroek en Britt Veldhuis zijn verantwoordelijk voor de themadag Social Media & Social Advertising van het Continuous Learning Program van Adwise Academy. In dit dubbelinterview vertellen zij meer over de opzet en invulling van de dag en leggen ze uit wat deelnemers - én de organisaties waar ze voor werken - eraan hebben. 


Kunnen jullie jezelf eerst even voorstellen?

Maaike: “Ik ben Maaike Vollenbroek, 26 jaar, en ik werk inmiddels ruim twee jaar bij Adwise als Social Advertising Marketeer. Ik hou mij bezig met het uitdenken, opzetten, beheren en optimaliseren van innovatieve campagnes voor diverse klanten op verschillende social media kanalen, zoals Meta, Snapchat, Pinterest, LinkedIn en TikTok. Sinds juli 2021 geef ik ook trainingen voor Adwise Academy, waaronder Social Advertising Basis, Social Advertising Advanced deel 1, waarbij de focus ligt op Facebook, Instagram en LinkedIn en tot slot Advanced deel 2, waarbij we dieper ingaan op de meer op inspiratiegerichte kanalen, zoals TikTok, Pinterest en Snapchat. Daarnaast verzorg ik samen met Britt de themadag Social Media & Social Advertising voor het Continuous Learning Program (CLP).”

Britt: “Ik ben Britt Veldhuis, 27 jaar, en ik ben Content & Social Marketeer bij Adwise. Ik heb in 2018 stage gelopen bij Adwise en ben er in 2019 ook afgestudeerd. Sinds februari 2019 vervul ik mijn huidige functie. Al met al zit ik er nu dus alweer ruim 4 jaar. Sinds januari 2020 ben ik ook trainster bij Adwise Academy. Ik ben zowel verantwoordelijk voor het ontwikkelen als geven van social media trainingen. Ik richt mij hoofdzakelijk op Social Media Organic (Basis en Advanced) en geef ook de training Social Media & Influencer Marketing. Tijdens de themadag van het Continuous Learning Program richt ik mij op het organic gedeelte van het lesprogramma.”

ADW-2022-Continuous-learning-program-4376

Wat is er zo interessant aan het vakgebied social media?

Maaike: “Dat alles erin samenkomt. Het is een mooie mix van creatieve, strategische en analytische aspecten. En de veranderingen gaan zo ontzettend snel: wat vandaag nieuw is, kan morgen alweer achterhaald zijn.“

Britt: “Op social media is het altijd belangrijk om bij jezelf te blijven. Maak het persoonlijk en focus niet alleen op je producten of diensten. Laat een medewerker aan het woord, of een klant die iets vertelt over jullie samenwerking. Social Media organisch is meer gericht op bereik dan op conversie. Je zult dus op zoek moeten gaan naar een leuke en creatieve manier om jezelf neer te zetten, met aansprekende content. Het is vaak toch een beetje trial & error: probeer uit wat er wel en niet werkt. En dat kan iedere keer weer anders zijn. Je bent dus nooit uitgeleerd.” 


Wat vinden jullie zo leuk aan trainingen ontwikkelen en geven?

Maaike: “Het is heel leuk om geïnteresseerde mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen iets bij te brengen over mijn vakgebied. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik deelnemers vol inspiratie naar huis laat gaan. Ik zet ze aan de slag met aansprekende praktijkcases en zorg dat ze handvatten krijgen om zelf mee aan de slag te gaan op de werkvloer. Als je na afloop bedankt wordt voor de interessante training geeft dat echt een kick.”

Britt: “Ik vind het het leukst om mensen op een andere manier te laten denken over social media. Er hangt toch vaak iets negatiefs omheen. Ik leer ze leuke content te ontwikkelen voor organisch gebruik volgens het 3H-model van Google. Het is hierbij belangrijk om kapstokken te hebben en structuur aan te brengen. Selecteer inhakers die aansluiten bij jouw kernwaarden en probeer altijd in te haken op de actualiteit. Iets met een knipoog brengen werkt ook vaak goed. Het is leuk om dat kwartje te zien vallen bij cursisten.” 

Wat verwachten jullie van de themadag die jullie gaan verzorgen voor het Continuous Learning Program?

Maaike: “Ik heb de lijst met deelnemers bekeken en verwacht dat het mensen zijn die intrinsiek gemotiveerd zijn om zichzelf te blijven ontwikkelen, die bovengemiddeld openstaan voor nieuwe trends en ontwikkelingen. Het is ook fijn dat ze allemaal naar kantoor komen en ze dus fysiek in de ruimte aanwezig zijn. Reguliere trainingen worden hybride gegeven, zowel online als offline. Dan is het vaak een uitdaging om iedereen bij de les te houden. Als ze daadwerkelijk tegenover je zitten is de betrokkenheid vaak veel groter en zie ik aan de lichaamstaal wanneer ik iets nog een keer uit moet leggen of juist sneller door kan.”

Britt: “Ik denk inderdaad dat we meer de diepte in kunnen, doordat de deelnemers van het CLP bewust bezig zijn met hun ontwikkeling en ook echt fysiek in de klas zitten. Ze komen daar voor zichzelf en willen er het beste uithalen. Dat is voor trainers ook veel leuker lesgeven dan aan iemand die bijvoorbeeld aan de andere kant van het scherm bij wijze van spreken in zijn neus ligt te peuteren op de bank of nog in z’n pyjama zit. Als online marketeer of marketing manager weet je vaak van alles binnen het vakgebied een beetje. Zo’n themadag als dit zorgt ervoor dat je weer helemaal op de hoogte bent van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van social media.”

CLP3

Kunnen jullie wat meer vertellen over de lesdag Social Media & Social Advertising binnen het CLP?

Britt: “Ik trap af met het thema Social Media Organic. Ik probeer een mooie afwisseling van theorie en praktijk te maken en er is altijd ruimte voor vragen en andere vormen van interactie. Er zijn deze dag meerdere opdrachten en spellen. Zo staat er bij mij een statistiekenspel op het programma, waarbij de deelnemers gegevens over de doelgroep moeten koppelen aan het juiste social media kanaal. Op die manier blijft het beter hangen dan wanneer ik een grafiekje laat zien met dezelfde informatie. Verder gaan ze bij Maaike ’s middags de funnel voor ieders organisatie uitschrijven en maken ze bij mij alvast beelden met behulp van de gratis tool Canva. Met die tool kan je ook zonder goedontwikkelde design-skills beelden maken in je eigen huisstijl op basis van sjablonen. Als je selecteert voor welk kanaal je iets wilt ontwikkelen, krijgt je het beeld meteen het juiste formaat. De beelden die de deelnemers ’s ochtends ontwikkelen kunnen zij gebruiken in de advertentie die ze na de lunch met Maaike gaan maken. We hebben bewust de synergie tussen organisch en advertising opgezocht voor deze lesdag.”

Maaike: “Klopt. Ook ik zet tijdens mijn training in op veel interactie en een goede balans tussen theorie en praktijk. Na afloop weten de deelnemers welk kanaal ze wanneer in moeten zetten voor welk doel én welke doelgroepen ze daarmee vooral kunnen bereiken. Ik zorg ervoor dat ze de customer journey kunnen dromen en geef tips & tricks hoe ze dit kunnen implementeren in verschillende kanalen. De nadruk ligt deze dag op Facebook/Instagram en LinkedIn en Pinterest, omdat dat de kanalen zijn waar de grootste kansen liggen voor de organisaties waar de deelnemers voor werken. We gaan tot slot ook echt aan de slag met het maken van een advertentie.”



Wat vinden jullie zo leuk aan trainingen ontwikkelen en geven?

Maaike: “Het is heel leuk om geïnteresseerde mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen iets bij te brengen over mijn vakgebied. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik deelnemers vol inspiratie naar huis laat gaan. Ik zet ze aan de slag met aansprekende praktijkcases en zorg dat ze handvatten krijgen om zelf mee aan de slag te gaan op de werkvloer. Als je na afloop bedankt wordt voor de interessante training geeft dat echt een kick.”

Britt: “Ik vind het het leukst om mensen op een andere manier te laten denken over social media. Er hangt toch vaak iets negatiefs omheen. Ik leer ze leuke content te ontwikkelen voor organisch gebruik volgens het 3H-model van Google. Het is hierbij belangrijk om kapstokken te hebben en structuur aan te brengen. Selecteer inhakers die aansluiten bij jouw kernwaarden en probeer altijd in te haken op de actualiteit. Iets met een knipoog brengen werkt ook vaak goed. Het is leuk om dat kwartje te zien vallen bij cursisten.” 

*tekst gaat onder de foto verder

CLP1

Wat zijn op dit moment belangrijke trends en ontwikkelingen binnen jullie vakgebied?

Maaike: “Door het cookieloze tijdperk dat aanbreekt komt de nadruk te liggen op first party data in plaats van third party data. Daarnaast komen er steeds weer nieuwe kanalen op die al dan niet breed omarmd zullen worden. Er is dus constant sprake van verschuivingen. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om je content af te stemmen op kanalen en de behoefte van de doelgroep die daar actief is. Tot slot is het in Facebook bijvoorbeeld een steeds grotere uitdaging om te targeten, omdat de eisen steeds strenger worden met het oog op discriminatie. Zo mag je een vacature bijvoorbeeld niet meer targeten op een bepaalde leeftijd, achtergrond of sekse.”

Britt: “Morgen vraagt om andere kennis dan vandaag. Als trainer van de Adwise Academy help ik organisatie strategisch na te denken over social media voor de korte en lange termijn. Zo behouden organisatie ook ruimte voor adhoc werkzaamheden en kunnen zij inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen. Zo word en blijf je future proof als organisatie. Op het gebied van Social Media Organic zijn de short video’s op muziek (reels) een belangrijke trend. Hier zou je mee moeten willen testen. Deze trend speelt goed in op de korte spanningsboog van mensen en daarom werkt dit concept ook heel erg goed. Verder is het belangrijk je te realiseren dat je publiek eerder iets aanneemt van mensen dan van bedrijven, dus zet je persoonlijke account ook in voor relevante posts. Daarnaast kunnen we mensen via social media inspireren om een aankoop te doen op de website of -shop (social commerce). Je zult ook hier moeten zorgen voor een prettige customer experience die aansluit bij je andere verkoopkanalen. Tot slot komt Augmented Reality (AR) steeds meer op, zeker aan het begin van customer journeys.”

sannefleur-perik-boswerger

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Sannefleur helpt je graag
.

Business Unit Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.