‘Zorg dat je opvalt!’

Trainster Jolanda Grutter over Employer Branding

Mensen brengen gemiddeld 3 uur per dag door op social media en zien dagelijks maar liefst 2500 contentuitingen voorbijkomen. Als je op wilt vallen als merk, zul je je dus moeten onderscheiden. Jolanda Grutter leert cursisten bij Adwise Academy hoe zij dit het best kunnen aanpakken.

Jolanda Grutter (39) werkt sinds 2017 als Art Director en Senior Creative bij Adwise en verzorgt sinds mei 2020 ook trainingen voor Adwise Academy op het gebied van Concept & Contentmarketing. Sinds kort geeft ze ook de training Employer Branding en verzorgt ze als onderdeel van het Continuous Learning Program (CLP) een lesdag over Concept & Contentmarketing. Ze stelt alle trainingen ook zelf samen. “Zo’n 40% van mijn trainingen staat van tevoren vast, voor de overige 60% laat ik mij leiden door wat de groep vraagt en door mijn eigen enthousiasme. Zulke dingen moet je niet van te voren helemaal dichttimmeren, want anders ben je net een robotje.” Ze vertelt lachend dat het risico op uitloop hierdoor wel wat groter is. “Vaak werkt mijn enthousiasme aanstekelijk en blijven mensen na afloop hangen om dingen aan mij te laten zien of tips te vragen. Dat vind ik heerlijk! Er is niets leuker dan mensen inspireren en enthousiasmeren.”

Als creatieve duizendpoot met ruim 15 jaar ervaring houdt zij zich voornamelijk bezig met design, illustratie, creatieve concepten en branding. “Mijn inspiratie haal ik eigenlijk overal vandaan; the world is your oyster. Ik kan bijvoorbeeld uren neuzen bij kringlopen naar albumcovers en oude posters. Daarnaast ga ik graag naar inspirerende evenementen om mede-creatieven te ontmoeten.”

jolanda-van-dijk

Basis versus Advanced

Haar training Concept & Contentmarketing wordt zowel in een basisvariant als in een advanced-variant aangeboden. De basistraining is voor iedereen die wil snappen hoe je vanuit een duidelijke strategie content bedenkt. Cursisten creëren content die niet alleen aansluit bij hun eigen doelstellingen, maar ook relevant is voor hun doelgroep(en). “Deze training wordt sinds kort ook gegeven door mijn collega Marlon Achteresch. Ik geef de laatste tijd vooral de advanced-training, die bedoeld is voor iedereen die de basis al onder de knie heeft en op strategisch en/of creatief vlak meer wil doen met content, legt Jolanda uit.

Deze laatste training is ook onderdeel van de opleiding Digital Marketing Advanced voor professionals die al basiskennis van digital marketing in huis hebben en een verdiepingsslag willen maken. “Deze training duurt drie uur en na een korte introductie en uitleg van de opdracht gaan de cursisten zelf creatief aan de slag. Het is hoofdzakelijk een interactieve workshop. We bieden een online en offline variant aan. Bij de online versie gaan mensen digitaal op zoek naar inspirerende content voor een moodboard. In de fysieke, klassikale sessie gaan we met tijdschriften, scharen en lijm aan de slag. Soms merk je dat mensen in het begin nog een beetje de kat uit de boom kijken, maar meestal komen mensen vrij snel los en gaan ze lekker aan de slag. Ik probeer altijd een prettige sfeer te creëren zodat iedereen zich op zijn of haar gemak voelt. Niets is te gek als we aan het brainstormen zijn. Iedereen moet zich vrij voelen om van alles te roepen.”

Kwartje zien vallen

Jolanda heeft een lichte voorkeur voor de fysieke lesvorm. “Als je rondloopt door de klas en dingen ziet gebeuren kan je tussendoor feedback geven en mensen op ideeën brengen. In de online vorm krijg je een presentatie te zien en kan je alleen nog na afloop je commentaar geven. Laat mij maar lekker tussentijds de hekjes verplaatsen!”

De trainster van Adwise Academy vraagt de deelnemers altijd vooraf wat ze hopen te leren en probeert hier zo goed mogelijk op in te spelen. “Het leukste van mijn vak is om het kwartje te zien vallen. Mensen vinden het soms een beetje eng om creatief bezig te zijn, maar uiteindelijk worden ze vrijwel allemaal heel erg enthousiast. Ik laat vaak zien met cases waaraan ik zelf heb gewerkt hoe je op kunt vallen bij je doelgroep en dat een kwinkslag vaak heel goed werkt, ook in het B2B-segment. Ik adviseer ze om na afloop van de cursus met anderen binnen de organisatie te gaan zitten om te brainstormen over ideeën. Dat hoeven echt niet alleen creatievelingen of marketeers te zijn. Een receptioniste, techneut of salesmanager kan ook met een briljant idee komen. Het belangrijkste is dat je buiten de kaders durft te denken.”

Blog-3-SEO-roundup

Knippen en plakken

De nieuwste training die ze heeft ontwikkeld is Employer Branding. Deze training is geschikt voor recruiters, intercedenten, HR-medewerkers en marketeers. In deze training leer je hoe je een sterk concept kunt ontwikkelen voor een werken-bij website of voor een werken-bij pagina als onderdeel van een recruitmentcampagne. “Ook hier gaat het om een workshopachtige-opzet, waarbij we brainstormen en moodboards maken voor campagnes. Er is niets zo leuk als knippen en plakken. Verder geef ik tips voor succes op het gebied van employer branding. Je komt in de huidige arbeidsmarkt echt niet meer weg met een blauw waasje over een foto met daaronder ‘wij zoeken personeel’. Je zult meer dan ooit moeten zorgen dat je er echt uitspringt.”

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.