‘Strategie voor je digitale marketing? Het begint allemaal bij een goed vooronderzoek’

14 september 2022

Wil jij ook een sterke online marketingstrategie ontwikkelen voor je product of bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan is de training Digital Marketing Strategie (Basis of Advanced) iets voor jou. Trainer Jan Visser leert je je doelgroep, persona’s en je customer journey in kaart te brengen om zo heldere en realistische doelen te formuleren. “Ik help je zodat alle activiteiten elkaar versterken en je een sterk strategisch plan kunt ontwikkelen.”

Ondanks zijn jonge leeftijd (27) loopt Jan Visser alweer enige tijd rond bij Adwise. Hij begon er ooit als werkstudent, schreef er zijn scriptie en ging vervolgens aan de slag als Digital Marketeer en Performance Marketeer. Sinds augustus 2021 is hij ook Performance Strategist. Daarnaast is hij trainer op het gebied van digital marketingstrategieën bij Adwise Academy. “Ik heb al sinds de middelbare school interesse in lesgeven. Ik verzorgde toen al sportlessen aan brugklassers. En ik vind het nog steeds ontzettend leuk om mensen iets bij te brengen.”

De toegevoegde waarde van Adwise Academy is volgens hem de enorme bak met vakkennis die er is en het enthousiasme van de professionals van Adwise die voor de klas staan. “Onze trainingen zijn inhoudelijk sterk maar hebben ook een heel enthousiasmerende en inspirerende uitwerking. We hebben allemaal heel veel praktijkervaring, want bij Adwise werken we aan de vetste cases en opdrachten. Je merkt dat cursisten heel enthousiast worden als we onze verhalen uit de praktijk met ze delen.”

jan-visser

Digital Marketing Basis en Advanced

Jan heeft al diverse trainingen mogen verzorgen. Tegenwoordig richt hij zich vooral
op de Strategie-trainingen van Digital Marketing Basis en Digital Marketing
Advanced. Daarnaast verzorgt hij het strategiegedeelte binnen het traineeship van
Adwise.

“De cursisten die zich aanmelden voor mijn trainingen zijn op zoek naar handvaten om zelf strategieplannen te schrijven op het  gebied van digital marketing. Het leukste aan mijn vak is dat ik ze gewoon geïnspireerd zie raken tijdens de training. Na afloop gaan ze er vaak heel serieus mee aan de slag. Ik vraag ze ook altijd om mij in de loop te houden. Niets is leuker dan af en toe een update te krijgen van waar ze mee bezig zijn en te horen wat wel en niet aanslaat. Als ze vragen hebben mogen ze altijd bij mij aankloppen.”

Aan de oppervlakte of de diepte in

Bij de Basis-strategietraining gaat het vooral om starters, junioren en soms zelfs scholieren die hun online marketingstrategiekennis willen bijspijkeren. “Dit is vaak een eerste kennismaking met het vakgebied, waardoor je meestal een beetje aan de oppervlakte blijft.” Bij de Advanced-strategietraining gaat het vaak om professionals die al enkele jaren ervaring hebben in online marketing. “Maar ook hier loopt het niveau sterk uiteen. Hier gaan we meer de diepte in en behandelen we onder meer het doelgroepenonderzoek, de verschillende kanalen, welke content zet je waar in, en hoe verdeel je je budget optimaal over de kanalen?”, licht Jan toe. 

image-1

Fysiek versus online

De strategietrainingen zijn bij Digital Marketing Basis en Advanced onderdeel van een lespakket van 8-9 trainingen. Vaak wordt de strategietraining wat later in het traject gevolgd. “Bij mijn training komt alles samen.” Het programma bestaat uit een theorie en praktijkgedeelte, waarbij er veel ruimte is voor eigen inbreng en interactie. “Het liefst heb ik ze fysiek in de klas, omdat de interactie dan het hoogst ligt en in non-verbale signalen beter op kan vangen. Of ze blijven na afloop nog even hangen om te sparren of nog wat te vragen. Dat mis je bij de online-variant vaak toch een beetje.”

Na de training begint het echte werk natuurlijk pas. Dan gaan de cursisten concreet aan de slag met hun eigen online marketingstrategie. “Ik zeg altijd tegen ze: ga het gewoon doen. Het ontwikkelen van een strategie voor digital marketing is geen lineair proces, maar een proces waar je veel verschillende informatiebronnen samen moet weten te brengen. De klantreis is vaak een kronkelpad. Dus probeer dingen uit, ontdek wat voor jouw organisatie werkt en – last but not least – durf fouten te maken. Werk ook samen met mensen van andere afdelingen en zorg voor een prettige sfeer. Samen kom je vaak tot de beste ideeën. Ik merk dat in mijn eigen werk ook. Ik zeg altijd ‘Ik rij niet naar mijn werk, maar ik rij naar mijn vrienden bij Adwise’. Dat is toch een geweldig gevoel?”

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.