‘Het bedrijfsbezoek aan Bol.com voegt echt iets toe aan het Continuous Learning Program’

Vorige maand namen de deelnemers een kijkje in de keuken bij Bol.com. In deze blog lees je er alles over.

Schermafbeelding 2022-11-22 om 08.36.23

Het bezoeken van inspirerende, toonaangevende marketingtechnologie-bedrijven vormt een belangrijk onderdeel van het Continuous Learning Program (CLP) van Adwise Academy. Vorige maand namen de deelnemers een kijkje in de keuken bij Bol.com. 

De deelnemers van het Continuous Learning Program (CLP) van Adwise Academy hadden er lang naar uitgekeken. Eerder dit jaar was er al een bedrijfsbezoek aan Google gebracht en op 18 oktober 2022 stond Bol.com op het programma. Zeker niet de minste namen voor marketingprofessionals die stappen aan het maken zijn in de digitale transformatie. “Het zijn inspirerende tech-organisaties die voorop lopen en hun sporen hebben verdiend. Zij praten onze vakgenoten bij over de laatste ontwikkelingen op een zeer inspirerende locatie – de Bol.com campus staat in Utrecht en telt zes gebouwen voor zo’n 3000 medewerkers, hypermoderne werkplekken en ontmoetingsruimtes, een AH to go en diverse hippe koffiecorners met barista’s. Dat voegt echt iets toe aan ons programma”, vertelt Sannefleur Perik, Business Unit Manager Adwise Academy.

Daar is deelneemster Juliët Schroer het mee eens. Juliët studeerde af bij Adwise in juni vorig jaar, waar ze onderzoek deed naar SEO/Contentmarketing. Daarna deed ze het traineeship Digital Marketing van drie maanden bij WisePeople, waarbij ze trainingen volgde over diverse specialismen binnen het Digital Marketing werkveld. Sinds december 2021 is zij medewerker marketing bij DSIT in Almelo, waar zij zich met name bezighoudt met contentcreatie, onboarding en communicatie. DSIT is importeur en distributeur van patch- en serverkasten, bekabeling en accessoires voor zowel de zakelijke- als consumentenmarkt.

Interessant en inspirerend

Dit jaar volgt Juliët het CLP bij Adwise, waarbij er iedere maand een ander onderwerp op het programma staat, zoals Google Analytics, Social en display Ads, SEO en SEA, E-mail-marketing en Marketplaces. Vorige maand stond dus het bedrijfsbezoek aan Bol.com op het programma. “Het was een leuke en interessante dag. Het is inspirerend om meer te kunnen zien van en horen over het verhaal achter deze grote marketplace. DSIT doet ook veel via marketplaces. De sessie over welke rol een marktplaats kan spelen bij een merk bouwen vond ik het interessantst. Zo werd er bijvoorbeeld gehamerd op het belang van goede productfoto’s. Iets wat bedrijven nogal eens onderschatten in dit verhaal.”

Waardevol voor beide kanten
Sannefleur, die zelf ook bij de sessies aanwezig was, vond het leuk om te zien dat niet alleen de deelnemers, maar ook Bol.com zelf erg te spreken was over de dag. “Het was de eerste keer dat ze zoiets deden. De sprekers waren heel enthousiast en staan achter ons concept van leven lang leren. Bol.com is een platte organisatie, met een outside-in-benadering. De strategie wordt bepaald door eerst te kijken naar wat er bij bestaande en potentiële klanten speelt, waarna er wordt gekeken wat je daar als organisatie mee kunt. Ze ontwikkelen dus producten en diensten vanuit de vraag uit de markt. Tijdens ons bedrijfsbezoek hoorden ze ook van onze klanten waar zij in de praktijk tegenaan lopen. Dus het was voor beide partijen heel waardevol.” Omdat Adwise een nauw partnership heeft met bedrijven als Bol, Google, Facebook en Hubspot, is het digital agency in de gelegenheid om hier bedrijfsbezoeken te faciliteren.

Schermafbeelding 2022-11-22 om 08.36.38

Programma

De dag begon met een bedrijfspresentatie van Bol.com, waarna er dieper werd ingegaan op marketplace-technologie en werd er verteld wat er mogelijk is met hun systeem. De derde sessie ging over het bouwen van een merk en hoe om te gaan met innovatie. Tot slot vertelde Jurre van Adwise hoe je als bedrijf optimaal kunt samenwerken met marketplaces als Bol.com. Tussendoor was er een gezamenlijke lunch, waarbij er informeel kon worden gepraat met elkaar. Tijdens alle sessies was er gelegenheid om vragen te stellen aan de experts die de presentaties verzorgden. Sannefleur: “Ik vind het belangrijk dat er tijdens de bedrijfsbezoeken veel ruimte is voor interactie. Je moet als expert niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Zo’n dag werkt het best als je ook eigen ervaringen in kunt brengen en aan de slag gaat met echte cases tijdens workshops. Zo krijg je op zo’n dag niet alleen veel theorie en inspiratie, maar breng je de opgedane kennis ook meteen in de praktijk. Na afloop heb je praktische handvatten om de volgende dag mee aan de slag te gaan op de werkvloer.”

Het bedrijfsbezoek aan Bol.com leverde veel positieve feedback en enthousiaste reacties op van de deelnemers. Sannefleur merkt dat de groep elkaar steeds beter leert kennen en dat de deelnemers elkaar vaker opzoeken als ze in de praktijk ergens tegenaan lopen. “We willen met CLP een community bouwen en onze bedrijfsbezoeken leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Juliët: “Het is een leuk afwisselend onderdeel binnen het programma. Je mag een kijkje in de keuken nemen en dat zorgt voor een frisse blik. Het voegt echt iets toe. Ik zou graag eens rond willen kijken bij Zalando of CoolBlue - beide inspirerende bedrijven als het om e-commerce en klantbeleving gaat.” En Sannefleur? Die droomt van een inspiratiereis met de CLP-deelnemers naar Google in Dublin. “Je moet altijd wat te wensen over houden”, lacht ze.


Meer weten over het CLP? Lees het interview met CLP'ers Jesper Wijnen en Sandra Koster.

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.