Dit is waarom Adwise inzet op een Learning Management Systeem (LMS)

Tom de Haas - Learning & Development Manager

Adwise wil op korte termijn een Learning Management Systeem implementeren. Niet alleen bij de digital agency zelf, maar ook bij Adwise Academy en WisePeople. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat externe bedrijven op het LMS kunnen inloggen om de ontwikkeling van hun personeel beter te monitoren en begeleiden. In dit artikel vertelt Learning & Development Manager Tom de Haas wat de plannen zijn met het systeem.

Op dit moment zit Tom middenin de pakketselectie van een Learning Management Systeem (LMS). Allereerst is in kaart gebracht wat de bedrijven uit Almelo precies zoeken, wat ze ermee willen kunnen en op basis daarvan is er een ontwerpschets gemaakt. Nu is de fase aangebroken dat er met leveranciers wordt gepraat en er demo’s worden gegeven.

De reden dat de Learning & Development Manager niet zo maar is gaan shoppen en eerst de wensen van de eindgebruikers is gaan inventariseren, is omdat hij zelf uit de IT-wereld komt. “Ik heb dus ook aan de andere kant van de tafel gezeten als consultant die software moest verkopen aan klanten en ik heb gemerkt dat als een klant niet zo goed weet wat hij wil, het heel makkelijk is om mee te gaan in het verhaal van de leverancier. Dat bedoel ik niet negatief, maar de klant kan zo heel snel de focus verliezen van wat hij nou eigenlijk wil. Daarom draai ik het liever om door bij leveranciers aan te kloppen en te zeggen ‘dit willen we, kun je dit?’ Of: hoe kan het nog slimmer en beter?. Binnenkort wordt de knoop doorgehakt en gaan we concreet aan de slag met het systeem dat favoriet is bij ons.”

Tom de Haas

Wat zijn de belangrijkste wensen die jullie hebben voor het LMS?

“Allereerst dat het mobile friendly is. Daarnaast dat we een mix kunnen maken van zowel ons eigen trainingsaanbod als aanbod van partners. De bedoeling is dat er in het LMS een hele grote pool komt van trainingen, video’s, quizzen, scans en inspiratiemateriaal en dat gebruikers zelf kunt zoeken naar trainingen of materiaal. Dat kan op basis van je functie, maar ook op basis van het onderwerp van de training. Het moet niet alleen een handig, maar ook een slim systeem worden. Ik zie een Netflix-achtige omgeving voor me, waar je op basis van je functie en eerder gevolgde trainingen met behulp van slimme algoritmes een voor jou interessant aanbod voorgeschoteld krijgt. Met suggesties en aanbevelingen als ‘Dit vind jij mogelijk ook interessant’ en ‘Vakgenoten met een vergelijkbare functie en ervaring volgden deze trainingen….’. Het lijkt me als cursist heel fijn dat je niet zelf hoeft te zoeken tussen ons grote aanbod aan trainingen, maar dat er gezegd wordt ‘Als ik jou was zou ik deze 3 trainingen gaan doen de komende tijd’. Daarnaast willen we inzetten op gamificatie. Leren moet vooral leuk zijn is onze visie en dat moet ook terugkomen in het LMS.”

 

Wat gaat het LMS betekenen voor Adwise Academy en haar cursisten?

“Het LMS gaat Adwise Academy versterken. Het is een verrijking, zeker geen vervanging. We kunnen de Academy hiermee professioneler, leuker, beter, mooier en relevanter maken. We hebben heel veel ervaring opgedaan met online training geven in de coronatijd, maar zowel trainers als cursisten zijn zo blij dat we weer met mensen bij elkaar kunnen komen. De mix van klassikaal en online leren is ideaal. Het voordeel van een LMS is dat je meer kunt gaan leren waar en wanneer je dat wilt, ook als je maar een paar minuten beschikbaar hebt. We willen voldoende learning snippets aanbieden waarmee je aan quick- of micro-learning kunt doen. Bijvoorbeeld met een korte video, scan of quiz.
We willen daarnaast het Continuous Learning Program (CLP) van Adwise Academy koppelen aan het LMS. Nu zijn er maandelijks sessies hier op kantoor in een mooie ruimte of we brengen een bedrijfsbezoek aan bijvoorbeeld Google of Bol.com. Deelnemers krijgen die dag in één keer alle informatie over het onderwerp en gaan vervolgens oefeningen doen en het voor zichzelf in de praktijk brengen en werken aan hun eigen case. Als je een LMS hebt, kun je de informatie meer gaan spreiden. Dan kun je zeggen: ‘Je hebt over 2 weken die en die training, in voorbereiding hierop kun je vast dit en dit doen in het systeem. En als de groep dan bij elkaar komt, kunnen we ons vooral focussen op het samenwerken in groepjes, bijvoorbeeld rollenspellen doen. En er is meer ruimte voor individuele aandacht van de trainer.”

Het LMS gaat zowel door Adwise als Adwise Academy gebruikt worden. Wat zijn de belangrijkste verschillen in gebruik?

“Bij de consultants en specialisten van Adwise zie je dat die over het algemeen qua inhoud heel ver zijn als het gaat om digital marketing. Zij zijn de hele dag met hun vak bezig. Zij hebben vooral veel baat bij training en coaching op het gebied van wat wij human skills noemen: communicatie, gespreksvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Zij zullen dus vooral die trainingen actief aangeboden krijgen in het LMS. Deelnemers van de Academy zijn vaak juist marketeers die zich meer willen bekwamen in digital marketing. Zij hebben juist meer een inhoudelijke behoefte en krijgen vooral trainingen aangeboden op het gebied van digital marketing, copywriting en digital recruitment. Maar kunnen daarnaast uiteraard ook gebruik maken van de human skills-trainingen. We stemmen dit dus af op de doelgroep.”

Tom-de-Haas-nieuwsbrief

Wat zijn de belangrijkste voordelen voor Adwise (Academy) om met een LMS te gaan werken?

“Allereerst schaalbaarheid. Het wordt makkelijker om meer content en meer trainingen aan te bieden, want je zit niet meer vast aan alleen de hybride sessies op een vast tijdstip. Daarnaast helpt een LMS met het optimaal ondersteunen van een implementatieproces rondom opleiden, leren en het delen van kennis. Je hebt hierdoor minder administratieve rompslomp. Ook kun je de relaties met medewerkers beter beheren. Je krijgt veel meer inzicht in hoe mensen de trainingen gebruiken en inzichten zoals: welke onderdelen zijn populair en waar haken mensen eventueel af bij een training?”

 

Kan je wat meer vertellen over het implementatieproces?

“We rollen het eerst uit bij Adwise, dat wordt de pilot. Als we dat hebben geëvalueerd en de kinderziektes eruit hebben, beginnen we direct aan de implementatie bij Adwise Academy en WisePeople. Aan deelnemers van de Academy willen we het als service aanbieden, het is niet verplicht. Mensen gaan het pas gebruiken als ze de meerwaarde inzien, dat is met alle software zo. Ik verwacht dat mensen dat snel door hebben en graag gebruik gaan maken van het LMS. Op termijn willen we ook dat marcom-teams van andere bedrijven met een eigen inlog in ons LMS kunnen werken, zodat we de trainingen en de materialen voor hen klaar kunnen zetten. Kortom: er is werk aan de winkel! Het LMS moet DE plek worden voor alles omtrent je eigen ontwikkeling. Dus ook de ontwikkelplannen moeten erin komen te staan, feedback die je krijgt en geeft, et cetera. Zo krijg je in beeld welke skill gaps er zijn en welke trainingen ideaal zijn om die gaten te dichten.”

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.