‘Van first ugly draft naar de perfecte tekst’

Didi Vlaar en Armand van Middendorp over opleiding Copywriting

Tijdens de eerste lockdown door het coronavirus besloten Didi Vlaar en Armand van Middendorp de koe bij de horens te vatten en hun eigen onderneming te starten: Chi Skills. Omdat ze hun schrijfvaardigheden naar een hoger niveau wilden tillen om zo meer interesse te generen voor hun bedrijf, kozen ze voor de opleiding Copywriting van Adwise Academy. Met als resultaat meer luisteraars voor hun podcast, meer websitebezoek en meer aanvragen voor hun workshops en cursussen.

In de eerste twee jaar van Chi Skills ging het vooral over comfortabel worden voor een camera, technische vaardigheden ontwikkelen en leren wat het is om te ondernemen. “Nu werd het tijd  om ons bedrijf naar fase 2.0 te tillen en besloten we op zoek te gaan naar een goede opleiding Copywriting. Door de boodschap nog beter over te brengen hopen we een nog groter publiek te bereiken”, vertelt Didi.

Didi en Armand schreven zich in voor de Copywriting-opleiding van Adwise Academy. “Ons oog viel op die opleiding toen wij ons via het STAP-budget-portaal verdiepten in het aanbod. Deze opleiding sprak ons aan omdat het een opleiding is met drie sessies kort na elkaar, inclusief huiswerk en een terugkommoment. Zo blijf je langere tijd intensief met de lesstof bezig. Bovendien wordt de training niet alleen in Almelo, maar ook in Utrecht aangeboden. Wij wonen in Zoetermeer, dus dat is bij ons in de buurt”, licht Amand toe.

didi-academy

Geboren trainer

De twee ondernemers vonden het prettig dat de training ook ‘live’ gevolgd kon worden. Zij waren onder de indruk van de manier waarop trainer Jan Meijroos de aandacht verdeelde tussen de online en offline groepen en hoe hij iedereen bij de les hield. Armand: “Ik ben zelf ook trainer en ik neem mijn petje af voor hoe Jan dat deed. Je had meteen door dat het een geboren trainer is. Bovendien heeft hij enorm veel vakinhoudelijke kennis.”

Didi en Armand hebben een YouTube kanaal, maken podcasts en organiseren workshops en trainingen over Chi Kung ofwel energie vaardigheid. Armand benadrukt dat de boodschap over hun core business al snel vaag neigt te worden. “Daar willen we juist graag bij wegblijven, er is namelijk niets mystieks aan energiewerk. Daar kunnen de juiste teksten goed bij helpen.”

Blijf schaven

De twee leerden tijdens de opleiding naar eigen zeggen ‘het potlood te slijpen’. Didi: “Je moet jezelf continu blijven afvragen: hoe kan ik het nóg scherper formuleren? Duidelijke taal maakt het verschil. Kies dus nooit uit gemak voor de first ugly draft, maar leg je werk af en toe weg om er later nog eens met een frisse blik naar te kijken. Blijf schaven.”

Zij merkt dat ze vanwege haar communicatieachtergrond en ervaring snel kon schakelen tijdens de opleiding, waardoor ze heel snel kon groeien. Ook Armand, die al zijn hele leven in de creatieve hoek actief is, pikte de lesstof snel op. “In de eerste sessie hebben we een framework voor copywriting opgesteld, een roadmap naar het gewenste resultaat. Wie is je doelgroep en welke boodschap wil je overdragen? Tijdens de tweede lesdag kregen we uitleg over verschillende tools en technieken en gingen we vervolgens meteen concreet aan de slag. Iedereen kwam aan bod en de trainer had goede feedback waar je meteen iets mee kon. Tijdens de derde sessie gingen we onder meer aan de slag met headlines, wat een essentieel onderdeel is van copywriting.”

armand-academy

Meest beluisterde podcast ooit

Didi en Armand gingen na afloop van de opleiding meteen aan de slag met een podcast, waarvoor ze de headline en opzet tijdens de training hadden bedacht. “Die podcast stond er in no time op. Als je van tevoren goed nadenkt over het thema, de invalshoek en de structuur, dan werkt dat heel goed. Ik denk dat we de headline en de introtekst wel tien keer hebben herschreven tijdens de training voordat we helemaal tevreden waren. Maar dit had wel het gewenste resultaat: het is onze meest beluisterde podcast ooit!”, vertelt Didi.

Daarnaast is sinds er meer aandacht is voor copywriting het aantal aanmeldingen voor hun workshops toegenomen, net als het aantal informatieverzoeken per e-mail. Er heeft zich zelfs iemand uit Nieuw-Zeeland aangemeld voor een workshop. “Verder van huis kan niet”, vertelt Armand enthousiast. Op dit moment lopen de twee alle webteksten nog eens kritisch na. “Ook daar kunnen we nog wel wat verbeterslagen maken. De tools en formules die we gekregen hebben van Jan zorgen ervoor dat we nooit zonder inspiratie zitten en de copy-checklist zorgt ervoor dat we weten: als onze tekst aan alle punten voldoet, dan is het gewoon goed”, licht Didi toe.

Het koppel raadt de opleiding van Adwise Academy aan iedereen aan die meer werk wil maken van copywriting. “Jan is een ervaren docent die barst van de kennis die hij ook nog goed over kan dragen. De trainingslocatie was top en er is een goede balans tussen theorie en praktijk. Wij hebben ons bedrijf echt naar een volgende fase kunnen brengen dankzij deze opleiding. Het kwam voor ons precies op het juiste moment”, vertelt Armand. Didi wil daar nog iets aan toevoegen: “Ik merk dat de opleiding ervoor heeft gezorgd dat ik schrijven echt weer leuk vind. En dat gun ik mezelf van harte – en anderen ook!”

 
maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.